Pešačke staze

Zlatibor je područje “ruže vetrova”, mesto susreta ljudi, mesto zdravlja, razonode i spokoja, a pre svega – zbog ovakvih svojih predispozicija i karakteristika – mesto ugodnog odmora. Na Zlatiboru postoje odlični uslovi za pripremu kako vrhunskih sportista i rekreativaca, tako i onih koji žele da poboljšaju svoje fizičko stanje. Ono po čemu je poznat i u čemu većina gostiju najviše uživa su šetnje Zlatiborom. Šetnja kao "ciklično kretanje" je jedna od retkih fizičkih aktivnosti koju može svako da izvede, a korist od šetnje može da oseti svako dete, svaki rekreativac, isto kao vrhunski sportista. Mnogobrojne staze i puteljci preko livada i kroz šumarke pogodni su za šetnje različitog intenziteta. U samom turističkom centru postoje uslovi za kružne šetnje za porodice sa bebama i decom u kolicima. Za one koji žele da poboljšaju, ali i provere svoju kondiciju markirane biciklističke staze mogu se takođe koristiti i kao pešačke staze. Najčuvenija uređena šetačka staza svakako je ona koja vodi iz centra do spomenika na Šumatnom brdu i ona predstavlja omiljeno šetalište gostiju.

Kontakti planinarskih klubova:

info@zlatiborskesetnje.rs

Licencirani planinarski vodič Marko Džambasović - +381 (0)64/ 156-55-78

Licencirani planinarski vodič Marija Kovačević +381 (0) 63/87-01-777

STAZA “CENTAR – SPOMENIK NA ŠUMATNOM BRDU”

Putanja: Kraljev trg Zlatibor - Institut Čigota - Spomenik na Šumatnom brdu

Dužina: 2,3 km (u jednom pravcu)
Ukupan uspon: 90 m
Visina krajnje tačke: 1072 mnv
Površina: asfalt, popločana staza

Opis staze: Staza počinje sa Kraljevog trga, vodi ulicom pored pošte ka kongresnom centru „Srbija“, i institutu „Čigota“ gde se pešačkim nadvožnjakom prelazi magistrala. Staza dalje nastavlja popločanom i obeleženom stazom ka vrhu. Završetak staze je kod Spomenika na Šumatnom brdu. Spomenik je izgrađen u sećanje na streljane ranjenike iz Drugog svetskog rata. Pešačka staza do Spomenika je poznata i kao Staza zdravlja.

STAZA “CENTAR – ČUKER (ČIGOTA)”

Putanja: Kraljev trg Zlatibor - Spomenik na Šumatnom brdu – Gajevi - vrh Čuker

Dužina: 5 km (u jednom pravcu)
Ukupan uspon: 615 m
Visina krajnje tačke: 1359 mnv
Površina: asfalt, formirana prirodna podloga

Opis staze: Staza kreće iz centra Zlatibora, sa Kraljevog trga i pored pošte, „Srbije“, Specijalne bolnice „Čigota“, prelazi magistralni put pešačkim nadvožnjakom odakle počinje markacija. Na polovini uspona ka Šumatnom brdu (vrh na kome se nalazi Spomenik) jedna staza se odvaja desno kroz borovu šumu, a druga ide pravo penjući se na vrh do spomenika palim rodoljubima iz drugog svetskog rata.
Sa tog lepog vidikovca desno staza se spušta i ponovo spaja sa ranije odvojenim ogrankom kraće varijante staze za Čigotu.
Kolskim putem pored poslednjih kuća staza u pravcu Zmijinjaka se penje ka Jedinom boru i tada skreće na jug i strmijim usponom uz retke markacije prolazeći pored Nikolinog groba izbija na sam vrh Čukera (1359 m).
Odatle puca predivan vidik južno u produžetku staze na Konjoder, Čigotu (1422 m), Murtenicu, Mučanj, Kukutnicu, zapadno na Tornik, Ribničko jezero, severno Vijogor, Taru, Gradinu i na istoku na Ovčar i Kablar.
Laganim planinarskim hodom iz centra se na Čuker stiže za 3 časa hoda.
Pešačenje se opciono može nastaviti planisnkim vencima preko Konjodera do najvišeg vrha Čigota (1422 m), što je još dodatnih 6 km u jednom pravcu.

STAZA “MALI SEMEGNJEVSKI KRUG”

Putanja: Kraljev trg Zlatibor - česma Oko - Veliki Breg – Viogorić – Semegnjevo - Železnička stanica - Kraljev trg Zlatibor

Dužina rute: 32 km
Ukupan uspon: 1431 m
Ukupan spust: 1431 m
Visina krajnje tačke: 1061 mnv
Podloga: zemljana podloga, makadamski put i asfalt

Opis staze: Staza počinje sa Kraljevog trga, vodi dalje Rujanskom ulicom i putem za Semegnjevo do raskrsnice za spomen česmu Oko. Kod ove spomen česme staza nastavlja zemljanim putevima ka selu Semegnjevu preko Velikog Brega i Viogorića, spušta se do samog centra sela i železničke stanice. Nakon toga putanja se nastavlja glavnim asfaltnim putem Semegnjevo – Zlatibor (14 km), pored kupališta Zlatiborska jezera, Kod Komša i Trčinoga nazad na Zlatibor. Ova rekreativna pešačka kao i biciklistička kružna ruta provešće vas jednim od najlepših predela na Zlatiboru – semegnjevskom visoravni, blago zatalasanim livadskim i šumskim putevima sve do sela Semegnjeva.

STAZA „CENTAR - VIDIKOVAC GRADINA“

Putanja: Kraljev trg Zlatibor - Pešački tunel kod hotela Olimp- naselje Potoci - vrh Gradina

Dužina: 5,3 km (u jednom pravcu)
Visina krajnje tačke: 1164 mnv
Površina: asfalt, makadamski put

Opis staze: Staza počinje sa Kraljevog trga, vodi ulicom pored Turističke organizacije Zlatibor, zatim ulicom Sportova, sa leve strane se nalazi pešački tunel pored hotel „Olimp“ koji vodi ka naselju Potoci. Završetak staze predstavlja vidikovac Gradina. Na vrhu se nalazi uređeni, drveni letnjikovac. Ono što izdvaja ovaj vidikovac, jeste teleskop, koji stoji na raspolaganju svim posetiocima – besplatno. Pruža prelep pogled koji seže čak do Crne Gore i Bosne i Hercegovine. Sa jedne strane pogled vam pada na varoš Čajetinu koja se ušuškala u dolinu između okolnih brda. A sa druge strane – Zlatibor na dlanu, moderno turističko naselje u punom sjaju.

STAZA „CENTAR - VIDIKOVAC OBADOVO BRDO“

Putanja: Kraljev trg Zlatibor – Rujanska ulica – put za Semegnjevo – Spomen česma Oko – vrh Obadovo brdo

Dužina: 6 km (u jednom pravcu)
Visina krajnje tačke: 1100 mnv
Površina: asfalt, dobro formirana prirodna staza

Opis staze: Staza počinje sa Kraljevog trga, Rujanskom ulicom se dolazi do puta za Semegnjevo prilikom čega se skreće desno do Spomen česme Oko. Nastavlja se putem za Branešce i prati se signalizacija za vidikovac Obadovo brdo. Sa vidikovca se pruža pogled na padine Tare, Mokru Goru, ravnicu Braneškog polja, raštrkana seoska domaćinstva Šljivovice, a kupalište Jokino vrelo se vidi kao na dlanu. Do vidikovca se sa Zlatibora stiže putem koji je većim delom asfaltiran, poslednjih 500 metara je utabana prirodna staza. Vidikovac se nalazi nedaleko od turističkog lokaliteta Oko gde je podignut spomenik i spomen česma u čast ratnika palih u borbama za oslobođenje tokom Prvog svetskog rata.

STAZA „CENTAR – TORNIK“

Putanja: Kraljev trg Zlatibor -Tusto brdo - Kobilja glava – Separacija - Beli kamen – Ribnica - ski centar Tornik

Dužina: 14 km
Ukupan uspon: 488 m
Ukupan spust: 413 m
Visina krajnje tačke: 1496 mnv
Površina: asfalt, dobro formirana prirodna staza

Opis staze: Staza počinje sa Kraljevog trga, dalje prolazi pored pijace i Rujanskom ulicom vodi do puta za selo Semegnjevo, u dužini od 1.600 metara do zadnjih kuća na Obudoevici. Staza dalje nastavlja pravo makadamskim putem, dok asfaltni put skreće desno pod 90 stepeni. Staza se kreće u pravcu Lečića vrha. Nakon 1200 m nailazi se na raskrsnicu: pravo za Trčinogu i Mokru Goru, a levo na jug ka Torniku. Skrećući levo staza silazi do rečice Obudojevice, a onda desno stotinak metara do ušća u Crni Rzav. Tu se pontonskim mostom prelazi preko reke ili nešo uzvodnije drvenim pešačkim. Kolskim putem, podnožjem Kobilje glave staza nastavlja preko Kutlešića strana do faze penjanja na jug. Po usponu staza se ukršta sa makadamskim putem za Čavlovac i skreće desno i nastavlja tim putem. Zatim staza se odvaja gore levo i sa južne strane Lupoglava pašnjakom do borove šume izlazi se na Mešćemu. Tu se put račva, a staza nastavlja desnim krakom i lagano se spušta do sela Ribnice.
Umerenim planinarskim korakom od centra Zlatibora do sela Ribnice stiže se za 2 časa i 30 minuta.
Po prelasku mosta levo ulazi se u selo i tu postoji česma sa izvorskom vodom i prodavnica. Odatle staza skreće gore desno na zapad i grebenom se penje prema Tokovića kolibama, prateći kolski put kroz borovu šumu. Posle koliba staza skreće levo na jug, u pravcu vrha Tornika na nadmorskoj visini od 1313 m, da bi malo kasnije izbila na asvaltni put koji vodi do Bandere, najvišeg vrha Tornika. Staza se poklapa sa asvaltnim putem, povremeno presecajući put izbija se na sam vrh Banderu (1497 m).
Laganim planinarskim hodom, uz neophone odmore od centra Zlatibora do vrha Tornika stiže se za pet časova hoda.
Ski-centar Tornik tokom cele godine za porodicu nudi različite rekreativne i sportske sadržaje. Sa najvišeg vrha Zlatibora moguće je videti Durmitor u Crnoj Gori, Tjentište i planine u okolini Sarajeva, planine Starog Vlaha, valjevske i planine centralne Srbije, a po izuzetnom lepom vremenu moguće je videti i Avalu pored Beograda.

STAZA „TORNIK – ČIGOTA“

Putanja: vrh Tornik – Dragovića sedlo – Ravni Tornik – Marjanovića sedlo – Vodice – Okolišta – Carevo polje – Zeleni breg – vrh Čigota

Dužina: 5 km (u jednom pravcu)
Površina: prirodna staza

Opis staze: Od vrha Tornika Bandera (1497 m) koji je obeležen betonskim stubom i markacijom, staza se grebenom lagano spušta desno ka Vodicama. U pravcu severoistoka, grebenom kroz borovu šumu staza se neprekidno spušta pola sata do najniže tačke Dragovivića sedlo (1295 m). Tu se ukrštaju pešački putevi za Stublo i Dobroselicu na južnu stranu i Ribnicu i Šainovce na severnu. Staza nastavlja dalje usponom po grebenu kroz mladu borovu šumu sve do platoa Ravni Tornik (1422 m) odakle puca predivan vidik na: Čigotu, Murtenicu, Durmitor, Maglić ...
Nakon prelaska preko Ravnog Tornika staza se spušta na Marjanovića sedlo gde izbija na asvaltni put, koji desno dole ide ka prerastu Šupljica u Dobroselici, a staza levo se spušta ka Vodicama. Putem se spuštamo na stari asvaltni put Vodice-Zlatibor i skrećemo levo, dok centar Vodica i prodavnica nam ostaju desno u pravcu juga.
Od vrha Tornika pojedinac stiže do Vodica za 3 časa i 30 minuta, a grupa za 4 časa hoda .
Nakon par stotina metara skreće se desno silazeći sa asvaltnog puta prema ušću Malog Rzava u Veliki Rzav, koji prelazimo preko drvenog-pešačkog mosta, a onda dalje ispod nadvožnjaka prolazimo magistralni put Užice-Prijepolje.
Staza se poludesno od Malog Rzava diže grebenom na Okolišta, zatim dalje pašnjacima, kroz retke borove preko Carevog polja i .kroz vikend naselje Careva voda izbija na stari zarasli put, pa na Zeleni breg. Tu se staza odvaja od LJubiškog puta grebenom Zelenog brega. Staza u dužini od 500 m prati asvaltni put, a onda levo po izohipsi napuštajući asvalt prolazi pored izvora i izbija na stari kolski put. Tim putem lagano se penjemo podnožjem Nevolje do usamljene kolibe, odakle levo pravo se penje najkraćim putem na vojni put. Po izbijanju na taj prevoj put vodi direktno na vrh Čigote, a pravo dole ostaje uređen lovački izvor Zaugline.
Sam vrh Čigote (1422 m) ne može se posetiti jer se tu nalazi vojni objekat, ali nešto niži plato ne samo da je predivan vidikovac već i veoma podesno letilište za paraglajdere.
Od Vodica se do vrha Čigote stiže za 3 časa i 30 minuta hoga.

STAZA „CENTAR - TRČINOGA“

Putanja: Kraljev trg – Rujansak ulica – put za Semegnjevo – Lečića vrh – Tusto brdo – Bijele vode – Trčinoga

Dužina: 7,2 km (u jednom pravcu)
Površina: asfaltna podloga i prirodna utabana staza

Opis staze: Staza polazi sa Kraljevog trga, dalje prolazi pored pijace i prostire se u nastavku Rujanskom ulicom i asvaltnim putem ka Semegnjevu u dužini od 1600 m do zadnjih kuća na Obudojevici, kada kolskim putem nastavlja dalje pravo, dok asvaltni put skreće desno pod 90 stepeni. Staza se kreće u pravcu Lečića vrha. Nakon 1200 m nailazi se na raskrsnicu gde staza pravo vodi za Trčinogu i Mokru Goru, a levo na jug ka Torniku. Od raskrsnice staza se prostire pašnjakom Tustog brda lagano penjući se ka Međi i Milnkovića kućama. A potom ulazi u mešovitu šumu bor-cer, idući iznad kanjona Crnog Rzava. Po ulasku u čistu cerovu šumu staza se spušta prema kućama. Na raskrsnici u šumi se skreće desno i spušta u pravcu potoka Bjele vode i stiže se tako do predela Trčinoge i istoimenog kupališta, gde se još nalaze turističko-ugostiteljski objekti: „Komšo“ i „Zlatiborska jezera“.
Od centra Zlatibora do mostića na potoku, to jeste do Trčinoge ima 7,2 km, odnosno 2 časa planinarskog hoda.

STAZA „TRČINOGA – MOKRA GORA“

Putanja: Trčinoga – Veliko brdo – Divizbor – Vijogorić – Vijogor – Panjak – Jovov grob – Krsmanski potok – Mokra Gora

Dužina: 23 km (u jednom pravcu)
Površina: asfaltna podloga i prirodna utabana staza

Opis staze: Staza za Mokru Goru kreće od Trčinoge i po prelasku mosta staza se uz Trčinogu penje severozapadno ka Velikom brdu kolskim putem. Od Velikog brda staza skreće na severozapad ka Divizboru odakle se već vidi Vijogor. Staza čisto severnom komponentom sa te pozicije ide do česme kada na zapad skreće i kroz borovu šumu Semegnjevske gore, preko Vijogorića se uspinje na Vijogor (1281 m) dominantan vrh zapadnih obronaka Zlatibora i po visini i po lepoti.
Vijogor je u isto vreme predivan vidikovac odakle se lepo vide Tornik, selo Semegnjevo, planine Republike Srpske, Zborište najviši vrh Tare i skijalište Iverak.
Odatle se staza spušta prema Panjku gde se nalazi veoma zanimljivo vikend naselje od starih brvnarica i štala. Kod Jovovog groba, staza se kolskim putem spušta niz Krsmanski potok ka Mokroj Gori.
Od Tčinoge do Mokre Gore ima 23 km što je 6 časova hoda, a od centra Zlatibora 8 časova hoda.

STAZE KROZ NASELJENA MESTA

STAZA KAMALJ

Putanja: Institut Čigota - ulica Sportova - ulica Alekse Popovića - ulica Srebrne pahulje - ulica Sportova - Institut Čigota
Dužina rute: 1,6 km

STAZA ĐURKOVAC

Putanja: Kraljev Trg Zlatibor - Rujanska ulica - ulica Andrije Jevremovića - Ulica Pante Mijailovića - Kraljev trg Zlatibor
Dužina rute: 3,5 km

STAZA ČOLOVIĆA BRDO

Putanja: Kraljev trg Zlatibor - ulica Miladina Pećinara - Svetogorska ulica - Kiridžijska ulica - ulica Momira Lazarevića - Meteorološka ulica - Ćaldov put - ulica Miladina Pećinara - Kraljev trg Zlatibor
Dužina rute: 4 km

STAZA TIĆ POLJE

Putanja: Kraljev trg Zlatibor - Insitut Čigota - Staza prema Spomeniku – posle pešačkog mosta staza vodi levo kroz šumu - Tić Polje – novoizgrađeno naselje Jelena Anžujska - pešački tunel pored hotela “Olimp”- Kraljev trg Zlatibor
Dužina rute: 4,8 km
Uređenost: označena
Podloga: asfalt, dobro formirana prirodna staza

STAZA FARMA

Putanja: Kraljev trg Zlatibor - ulica dr Dragoslava Zeke Smiljanića (ka Institutu Čigota) – ulicom Sportova preko magistralnog puta do ulice Pržuljev suvat (naselje Farma) – fudbalski tereni i stari put za Zlatibor (ulica Miladina Pećinara) - Kraljev trg Zlatibor
Dužina rute: 4,2 km

STAZA OBUDOVICA

Putanja: Kraljev trg Zlatibor - ulica Miladina Pećinara – hotel “Tornik”- “Beogradsko naselje”- prirodna staza niz padinu Obudovice – Zlatiborska pijaca – Kraljev trg
Dužina rute: 1,8 km
Uređenost: označena
Podloga: asfalt, dobro formirana prirodna podloga

STAZA KRUŽNI PUT

Putanja: Kraljev Trg Zlatibor - Rujanska ulica - ulica Andrije Jevremovića - Kiridžijska ulica - Svetogorska - Kraljev trg Zlatibor
Dužina rute: 5,5 km
Podloga: asfalt

Sve ove staze kroz naseljeno mesto su asfaltne (osim Tić polja, koja je većim delom asfaltna, a manjim dobro utaban zemljani put) i pogodne su za laganu šetnju namenjenu rekreativcima i početnicima, biciklistima, porodicama sa malom decom i decom u kolicima. Šetnja ovim stazoma je idealna da se vaše telo navikne na zdrav planinski vazduh.